Sabtu, 18 Julai 2020



Pengalaman membaca buku kreatif




Inshaa-Allah pada entri kali ini saya ingin berkongsipengalamn saya membaca buku kreatif.Buku kreatif iniberbeza dengan buku-buku yang lain.Ini adalah kerana bukukreatif yang sarat dengan kosa kata yang bombastic,ayat yang berbungaprosa yang menarik juga ayat-ayat yang dapatdiaplikasikan pada penulisan.

Kekretifan itu dapat dilihat dengan cara pengolahan ayatbagaimana jalan cerita disusun serta penulisan yang sangatdekat dengan hati parab pembaca.Kosa kata yang jarangdijumpai jufak dapat didapati di dalam buku kreatif ini.Bahasamelayu klasik juga digunakan.

Antara buku kreatif yang saya baca adalah sebuah Syakirahhasil karya Dr saya sendiri iaitu Dr Kamariah,Impan kami hasil tulisan Dr halis Azhan dan juga mimpi di Patagonia yang dikaryakan oleh Dr Lim Swe Tin.Tidak dapat dinafikanbahawa penulisan mereka ini sangat mencerminkanketinggian dan kekretifan Bahasa melayu itu sendiri.
Saya amati satu persatu kosa kata yang digunakan dan danmeniliti jalan cerita yang ingin disampaikan dan ianyasangatlah mengujakan.Tidak hairanlah penulisan mereka inidiikiraf kerana jiwa dan seni sastera itu terserlah dalampenulisan mereka.

Semoga saya dan para pembaca dapat mengambilsemangat dan menjadikan mereka contoh dalam bekarya demi memartabatkan Bahasa melayu Bahasa kebangsaan kita.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Pengalaman   membaca   buku   kreatif ” Inshaa -Allah  pada   entri  kali  ini   saya   ingin   berkongsi pengalamn   saya ...